Defensora de la Ciutadania
Blasco, veïna de Ripollet, combina l'exercici de la professió d'advocada amb la docència, essent coneixedora dels diferents àmbits de l'administració i exercint també com a mediadora.
___________________________________________________________________________________________
Atenció a la ciutadania
Cal demanar cita prèvia amb la Defensora de la Ciutadania a través dels següents canals:
- Per telèfon, trucant a l'Ajuntament 93 504 60 00
- Per Whatsapp o bústia de veu al telèfon 683 60 22 17
- Per correu electrònic a l'adreça defensora@ripollet.cat
Horaris d'atenció: dilluns, de 18.30 a 20.30 h i els dijous de 9 a 12 h, al Centre Cultural.
Descàrrega del FORMULARI DE SOL·LICITUD A LA DEFENSORA.
___________________________________________________________________________________________
Quan intervé el Defensor/a?
El/La Defensor/a de la Ciutadania pot intervenir a petició de qualsevol persona física o jurídica o col·lectiu que li presenti una queixa o reclamació i que demostri un dret o un interès legítim sobre l'objecte de la queixa. Els greuges presentats han d'estar relacionats amb assumptes o matèries que siguin competència de l'Ajuntament de Ripollet.
Qualsevol persona física o jurídica o col·lectiu també pot formular consultes relacionades amb l'àmbit d'actuació del mateix Defensor/a.
I quan les circumstàncies ho requereixin, el/la Defensor/a pot promoure accions d'ofici, per iniciativa pròpia.
Pot intervenir davant de:
- Errors, incoherències o arbitrarietats en l'aplicació de les normes legals.
- Casos de tracte indegut.
- Retards indeguts en l'actuació administrativa.
- Inexecució de les pròpies resolucions adoptades.
- Negativa a facilitar la informació que els ciutadans poden sol·licitar.
- Actuacions que impedeixin o deteriorin el legítim exercici dels drets reconeguts en la legislació de règim local.
Quan no pot intervenir el Defensor/a?
No pot intervenir quan:
- Les queixes estan fora del seu àmbit d'actuació o no estan motivades per l'actuació de l'administració municipal.
- Les queixes són anònimes, denoten mala fe o no tenen fonament.
- La tramitació de les queixes pot comportar perjudicis al dret legítim de terceres persones.
- Les queixes estan relacionades amb peticions, sol·licituds o recursos efectuats a l'Ajuntament i per als quals el consistori encara està en termini per resoldre'ls o contestar-los.
- Ha transcorregut més d'un any dels actes denunciats. L'any comença a comptar a partir de l'endemà de la notificació de l'acte denunciat, l'endemà de la finalització del termini per a resoldre sense que s'hagi resolt, o a partir de la data en què es té coneixement de l'actuació denunciada.
- Les queixes es refereixen a actuacions que han estat objecte o estan pendents de resolució judicial.
- Es presenten greuges pels quals l'ordenament jurídic estableix un procediment específic diferent.
- Les queixes són formulades per persones amb dependència funcionarial o laboral de l'administració municipal, en qüestions relatives a l'àmbit de les relacions laborals o servei.
Com presentar una queixa o reclamació
Les queixes s'han de presentar per escrit, en suport físic o electrònic, del qual s'acusarà recepció. Quan les queixes es facin de forma oral i presencial, el Defensor/a amb el seu equip hauran de transcriure les queixes perquè les persones que les formulin puguin signar-les.
La persona que formula la queixa ha d'acreditar la seva identitat, ja que no s'acceptaran aquelles que es presentin de forma anònima. En cas que la persona que presenta la queixa actuï en representació d'una altra, caldrà presentar l'autorització pertinent i les dades que acreditin a les dues persones.
La queixa ha d'incloure l'exposició dels fets, així com els antecedents i la documentació relacionada que la persona consideri oportuna per aclarir el cas i ajudar en l'estudi del greuge. Per facilitar la presentació de la queixa, la ciutadania disposa d'un formulari amb tota la informació requerida.
Les queixes, que es trametran internament de forma immediata al Defensor/a, s'han de presentar al Registre General de l'Ajuntament de Ripollet, ubicat a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (c. de Balmes, 4 - edifici Molí d'en Ginestar) o bé a través de la seu electrònica de l'Ajuntament de Ripollet https://www.seu-e.cat/web/ripollet.
En el termini de deu dies des de la data del registre de la queixa, el/la Defensor/a comunicarà a la persona que l'ha presentat la seva admissió i l'inici del procediment per resoldre-la, o en cas contrari, la no admissió de la queixa i els motius pels quals s'ha desestimat.
Resolució del greuge
El Defensor/a ha de resoldre i comunicar la decisió que adopti en el termini màxim de tres mesos. La seva resolució pot consistir en:
- L'estimació de la queixa presentada i, per tant, podrà formular recomanacions, suggeriments, advertiments i recordatoris a l'Ajuntament, encara que en cap cas tindran caràcter executiu ni podran modificar resolucions administratives.
- La desestimació de la queixa presentada i, per tant, informarà als reclamants dels motius pels quals considera que l'actuació de l'Ajuntament és adequada.
En tots els casos, el Defensor/a comunicarà la seva resolució per escrit, en suport físic o electrònic, a la persona interessada, a l'Alcalde/essa i als àmbits/serveis municipals afectats.
Anualment, durant el primer trimestre, el Defensor/a presentarà a l'Ajuntament una memòria de les seves actuacions de l'any anterior i l'exposarà oralment en una sessió plenària on podran intervenir tots els grups municipals.
Com actua el Defensor/a?
El/la Defensor/a compleix les seves funcions amb independència i objectivitat i garantint la plena confidencialitat de les dades personals que tracti. La seva actuació està regulada pel Reglament del Defensor/a de la Ciutadania de Ripollet, aprovat pel Ple municipal el 22 de febrer de 2018.
No és cap jutge i, per tant, no dicta sentències ni imposa sancions, ni pot suspendre les actuacions administratives. Té, però, la facultat de fer les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris que cregui oportuns a les dependències o serveis de l'administració municipal que no respectin els drets legítims dels ciutadans. També pot adoptar fórmules d'acord o conciliació.
L'administració municipal i, en general, tots els organismes, instituts i empreses dependents de l'Ajuntament, auxiliaran amb caràcter preferent i urgent el/la Defensor/a en les seves tasques i li facilitaran tota la documentació que necessiti en relació amb la queixa o actuació.
L'atenció a la ciutadania té caràcter gratuït per a tothom.
Coneguem la Defensora de la Ciutadania
Telefon | 93 504 60 00 |
defensora@ripollet.cat | |
Adreça | Centre Cultural Rambla de Sant Jordi, 2-4 |
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2007 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2008 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2009 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2010 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2011 [Materials]
- L'Oficina del Defensor del Ciutadà amplia el seu horari [Notícies]
- El Defensor del Ciutadà s'instal·la a la nova oficina [Notícies]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2012 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2013 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2014 [Materials]
- Memòria del Defensor del Ciutadà 2015 i balanç dels 10 anys [Materials]
- Reglament del Defensor/a de la Ciutadania [Reglam. Ord i bans]
- El Ple nomena Maria Jesús García Defensora de la Ciutadania i aprova la recuperació del riu Ripoll [Notícies]
- L'atenció de la Defensora de la Ciutadania passa a ser amb cita prèvia [Notícies]
- Es convoca la presentació de candidatures per a Defensor/a de la Ciutadania [Notícies]
- Borses de treball - plans ocupació Covid19 2a edició [Anuncis oficials]
- Melodi López Rodríguez [Continguts]
- Eugeni Montanuy Royo [Continguts]
- Caridad Pérez Díaz [Continguts]
- Fco. Javier Tapia Martínez [Continguts]
- Josep Gabarra Barneda [Continguts]
- M. Carmen Gutiérrez Ortiz [Continguts]
- Juan Molina Gómez [Continguts]
- Sonia Martín Morales [Continguts]
- Ramon Martos Calpena [Continguts]